Krátké pojednání o motocyklech M-72
Něco z historie a pár poznatků k dnešnímu využití v reenactingu druhé světové války


Často se setkávám při běžném ježdění na "Emce" s názorem, že to je BMW, Dněpr, Ural apod. Ani jedno není pravda, i když souvislost tu je. Proto bych informace o tomto motocyklu rád ujasnil.

První seriové ruské motocykly M72 se v Rusku objevily v roce 1941 vyrobené ve firmě IMZ (Irbitskij motocyklovij závod). Jednalo se takřka o identickou kopii motocyklu BMW R71 a vlastně licenční výrobu. Prvních 5 kusů bylo zakoupeno společně s kompletní dokumentací Ing.Serdjukovem při spolupráci ohledně leteckých motorů. První kusy byly vyrobeny v Moskvě 1941 poté byla výroba přerušena, evakuovány stroje a kompletní zařízení do Irbitska a dalších měst. Až po válce se v týchž továrnách začaly vyrábět další typy, které konstrukčně vycházely z BMW jako K-750, MV-750, TMZ 53 (jakási odvozenina BMW Sahara s motorem 1000ccm a rozvodem SV) a později značky Dněpr či Ural. Motocykly obou značek se v Rusku stále vyrábí a obě si zachovaly uspořádání motoru původního BMW - ležatý dvouválec, tzv. boxer. Motocykly Dněpr dnes nesplňují evropské normy (zejména emisní limity) a nesmí se do Evropy dovážet. Motocykly Ural jsou dnes moderní výrobky, kvalitou provedení se rozhodně vyrovnají západním značkám a vyváží se do mnoha zemí světa.

Jak lze rozeznat rané verze M72 od R71:
-R71 má oproti Emce menší, štíhlejší a elegantnější nádrž. Objem u M72 - 22l, R71 - 15l.
-R71 má jednoduchý drátěný čistič oleje.
-M72 má upravený rám a výztuhy v místech zadních kluzáků. Úplně první M72 byly ovšem bez výztuh.
-R71 má jiné ovladače na řidítkách, jiné ovládání spojky na převodovce (spodem) a spoustu dalších malých rozdílů

Pozdější verze M-72m (modernizovanyj) měly ještě následující úpravy oproti původním M72 a to:
-jiné uchycení zadního sedadla (s jednou pružinou). BMW a dřívější verze měly sedadlo o něco níž, pružiny dvě a prolisy v zadním blatníku.
-větší brzdové bubny, tzv. květák. Původní Emky a BMW mají malé kulaté bubny u jedné strany kola, pozdější provedení připomíná takovou „kytičku“.
-ovládání spojky - původní bylo spodem, později vrchem.
-úprava přední vidlice
-změna odpérování sajdy torzní tyčí, původně bylo uloženo kolo napevno.

Sajda ruských druhoválečných motorek byla vybavena následovně:
Na pravé straně vpředu schránka pro zásobníky kulometů Děktarjev DP27 (kulaté dno) a to i když na motorce kulomet nebyl. Někdy jsou místo těchto schránek vidět podlouhlé muniční schránky. Na levé straně vpředu je velká brašna. Dále je často v přední části sajdy držák na kulomet. Občas je druhý držák na kulomet vzadu na kufru sajdy, skrz rezervu. Sajdy se používaly i k přepravě minometů, protitankových pušek, těžkých kulometů, plamenometů a některé sajdy byly pro toto vybaveny speciálními držáky. Dále může být na pravé straně vzadu držák na jednu až dvě polní lopatky. Někdy jsou na pravé straně pod výstupním otvorem sajdy držáky na sekyru. Všechna tato vybavení se na sajdách zkoušela, ale málo kdy byla sajda takto plně vybavena. Provozem se většina vybavení poztrácela. Sajdy jsou vidět různě nabourané, je vidět značné opotřebení provozem. Žádné další pevné vybavení na motorkách v zásadě nebývalo a jednalo se spíše jen o různá provizorní zavazadla, celty, apod. dočasně umístěné na sajdě. Určitě ne žádné antény, vysílačky, obaly na německé plynové masky, krabice od kulometu vz.59 apod. Správná druhoválečná sajda má mít otevírací kufr. Pozdější verze (K-750) už víko kufru nemají a do kufru je přístup přes odklápěcí sedadlo. Pro odpovídající druhoválečné provedení a vzhled celého motocyklu jsou nevhodné revmaplechy, ochranné plexištíty, chromované doplňky, blinkry a další poválečné vylepšení. Nevhodné je též použití viditelných moderních doplňků z pozdějších typů, jako nádrže, řidítka, ovladače a páčky, převodovky, široké bubny atd. Druhoválečná Emka má mít výfuky tzv. rybiny. Doutníky jsou až poválečná záležitost. Celý motocykl má být nastříkán ruskou druhoválečnou tmavězelenou barvou. Rozhodně ne žádné vícebarevné kamufláže, rudé hvězdy, nápisy CCCP apod.

BMW R-71

M-72


M-72


M-72

Zapalování je u Emky rozdělovačem, podobně jak u auta, až pozdější provedení Dněprů zapaluje oba válce současně (i když jeden není v pracovním cyklu). Na dnešních provozovaných motorkách existuje celá řada různých provedení bloků motoru a převodovky, rámu sajdy, reflektorů, spínacích skříněk, uchycení předního blatníku, provedení předních tlumičů, většinou se jedná o různé kombinace s poválečnou výrobou a z pozdějších typů. Existují různé průměry os kol, uchycení kola sajdy atd. Jednotlivé díly lze kombinovat s díly z pozdějších ruských strojů K-750, MV-750 apod. V dnešní době se motocykly M-72 vyrábějí v Číně s menšími konstrukčními úpravami.

Přehled nejdůležitějších změn v konstrukci motocyklu M-72 během jeho výroby

1943 pevné kolo přívěsného vozíku nahrazeno kolem odpruženým pomocí torzní tyče a „letmo“ uloženým na ose (rám side s „pevným“ kolem je i nadále vyráběn a montován)
1945 začal se montovat přední reflektor FG6B, změněn tvar startovací páky, změněn tvar nožní řadící páky (zavedena „kolébka“)
1946 do výroby zavedena dvoulamelová spojka – do té doby byla jednolamelová
1947 zvětšen průměr pístního čepu z 18 mm na 21 mm
1948 rám motocyklu zesílen v zadní části navařením dvou výztuh (úkosů), uchycení blatníku spolu s nosičem upraveno na opěru odkládací části blatníku kotvenou ve spodní části kluzáků (dříve opěra vodorovná, kotvená k hornímu úchytu kluzáků) přední spodní úchyt side (kolový čep) napevno přivařen k rámu motocyklu
1949 zaveden kombinovaný olejový filtr namísto do té doby používaného suchého filtru
1950 regulační relé RR1 zaměněno za relé RR31, uzavírací benzínový kohout na nádrži typu KP15 zaměněn za typ KP15A, karburátory K37 zaměněny za K37A, cívka zapalování typu KM-01 zaměněna za cívku IG 4085 klakson C35A zaměněn za CM2, CM01
1952 přední spodní úchyt side (kulový čep) opět změněn na dělený – šroubovaný k rámu motocyklu
1954 zaveden do výroby přední „odpružený“ blatník, provedena změna úchytu předního sedla, zavedeno zadní univerzální sedlo a s tím související změny nosiče blatníku (jiné otvory v blatníku, blatník bez bočních prolisů pro pružiny původního sedla)
1955 kluzné ložisko vačkového hřídele nahrazeno ložiskem kuličkovým – tím byl změněn karter motoru (jiný otvor pro ložisko – nezaměnitelný s původním)

V roce 1955 je do výroby zaveden typ M-72M, u kterého jsou provedeny následující konstrukční změny:
• mohutnější výztuhy zadní části rámu
• změněn rám side odpružený torzní tyčí (liší se od původního odpruženého rámu z roku 1943)
• změněna kola – větší průměr brzdových bubnů (s tím změna paken a klíčů brzd), silnější dráty, změněn tvar odlitku štítu přední brzdy a skříně zadního převodu
• poněkud pozměněné dynamo v oblasti utěsnění v bloku motoru
• nový rozdělovač PM 05, u kterého lze šroubem seřizovat i doraz pro základní předstih (doposud možno nastavit pouze úpravu velikosti odtrhu kontaktů v rozsahu 0.45 – 0.5 mm)
• změněno uchycení rámu side k rámu motocyklu kulovými čepy
• změněn odlitek páky uzávěru víka zavazadlového prostoru v side
• odstraněn nálitek pro zabudování zámku

O historii strojů, které byly vyráběny ve stejných továrnách po Emkách se více dozvíte z těchto dokumentů:
Dokument o historii motocyklů Ural ve formátu pdf
Dokument o historii motocyklů Dněpr ve formátu pdf

Zdroje: Více z historie, výkresy apod. naleznete zde http://www.ural.cz/
Z těchto stránek jsem si dovolil stáhnout část textu o úpravách http://www.geocities.com/dnepr_cz/tipy_a_triky.htm
Něco použito z http://www.militaryzone.cz/
Další informace zde http://www.kvh-chocen.unas.cz
Více fotografií a informací, lze snadno získat použitím vyhledávače a nebo dotazem přímo na mě.

Sepsal: Honza Bloudíček

Zpět